Recenzija// Sarah Dessen: Bez kočnice

Znate ono, izvučete nasumičnu knjigu s police, ovo je već tisućita, sve vam se čini dosadno, sažeci nisu obećavajući, sve dobro ste pročitali... I onda jednostavno odustanete i uzmete prvu knjigu koja vam dođe pod ruku. Najčešće to ne završi baš najbolje, ali ponekad, kao da je sudbina htjela da se vaša ruka nađe na toj knjizi, zapadne vas knjiga koja vas ostavi bez daha i zbog koje se, na kratko vrijeme, izgubite iz realnosti.
E pa, to se dogodilo meni onoga dana kada sam iz knjižnice izašla sa knjigom koja ima naslovnicu koja navješćuje glupu patetičnu tinejđersku knjigu o veseloj djevojci i lošem dečku te nesretnoj ljubavi (lil sam to možda samo ja?) Više-manje, ova knjiga izgledala je kao sve što ne želim pročitati. Ipak, u izreci "Ne sudi knjigu po koricama" ima istine. Knjiga se zvala "Bez kočnice" spisateljice Sare Dessen.

***
Glavna junakinja je Auden, osamnaestogodišnjakinja koja stoji čvrsto na zemlji. Ona zna što je njoj u životu bitno, ne gubi vrijeme na izlaske, dečke ili prijateljice. Ona uči kako bi mogla upisati fakultet na kojem će učiti još više. Upravo je tako provela svoje tinejđerske godine, i apsolutno ništa joj nije falilo. Sve dok jednog dana ne dobiva paket koji joj je poslao njen brat za vrijeme svoga putovanja po Europi. Bio je to poklon, okvir za slike sa natpisom "najljepša sjećanja" na koji je Auden gledala sa užasnim gađenjem. Ipak, baš kako je njen brat namjeravao, taj poklon bacio joj je "bubu u uho" te se ona našla kako razmišlja o tome kako čak i da želi, ne bi imala ništa za staviti u taj okvir. I u trenutku kada je to shvatila odlučila je napraviti nešto po prvi puta u životu - uzeti rizik. Odlučila je provesti cijelo ljeto sa svojim ocem i njegovom novom, mladom i, za Auden, nevjerojatno iritantnom ženom u njihovoj kući na moru.
I tom se odlukom Audin život promijenio, ne odmah, ne drastično, već je polako, komadić po komadić, počela nadoknađivati sve što je propustila.
***
Kada sam razmišljala kako da opišem ovu knjigu, nisam se mogla sjetiti kojim da ju riječima izdvojim od ostatka knjiga koje sam pročitala i koje su mi se svidjele, a da pripadaju ovom žanru. Jedan pridjev koji mislim da joj savršeno odgovara je "osvježavajuća". Da, ovo je YA knjiga koja ima ljubavnu priču i djevojku koja je drukčija (toliko govorim kako ne volim takve knjige, a čini se da su one jedine o kojima zapravo pišem na ovom blogu), ali ona je ujedno mnogo, mnogo više. Ovo je, prije svega, knjiga sa odličnim likovima. Mislim da ne postoji osoba koja je u stanju pročitati ovu knjigu bez da barem u jednom liku ne uoči osobu koju poznaje. Likovi su jako dobro karakterizirani, te ih polako kroz knjigu upoznajemo. Čak i one sporednije. Knjiga jasno prikazuje kako nitko nije onakav kakav se čini na prvi pogled, svi imaju više slojeva i glupo je odmah ih staviti u tu jednu kutiju sa jasnom oznakom. Auden je sklona osuđivanju, odrasla je uz majku koja je svih koji nisu baš poput nje odmah označivala kao manje vrijedne, te se, željna majčinog odobravanja pretvorila u njenu malu kopiju. Njoj nije jasno kako netko tko živi u ružičastom i voli modu može čitati Shakespeara, ili kako netko kome su nokti uvijek sređeni i frizura na mjestu može biti odličan u vođenju posla. Ipak, polako uči te postaje mnogo otvorenija prema drugima.
Što se tiče pisanja, na jednom sam reviewu na Goodreads-u pronašla savršen izraz - " every i is dotted and t crossed writingwise".
Sarah Dessen je napravila nevjerojatan posao što se pisanja tiče. Priča teče glatko, a dijalozi su opušteni te je cijelo dijelo prožeto humorom svakodnevnih situacija. Razgovori između prijatelja nisu uglađeni i duboki kao u mnogo knjiga za mlade već su točno onakvi kakve čujemo svakodnevno. Odnosi među ljudima, te prikaz različitih ženskih likova u grupi kojoj cijela svrha nije samo svađanje kako bi pokrenule radnju već iskreno prijateljstvo i želja za pomoć je nešto što se tako rijetko vidi i nešto čega definitivno treba biti više.
Knjiga je stvarno zabavna i jako laka za čitanje što znači da će vam savršeno poslužiti za dosadno popodne ili dan na plaži (još malo pa ljeto, treba početi pripremati knjige za na more hehe)